Strateg

Kreatör och copywriter

Portfolio

WWF 2007-2011

Om mig

Kontakt

Världsnaturfonden ville inte ha en stor reklambyrå där det är lätt att hamna i skymundan bland de stora kommersiella kunderna. Istället fick jag och art director Lasse Burell möjligheten att jobba i ett frilansteam tillsammans med dem.


Nya klimatavtalet 2009

I samband med att FN:s klimatpanel IPCC skulle mötas och skriva ett nytt klimatavtal satte vi fingret på det absurda i att bara hoppa halvvägs över ån. Tyvärr är annonsen fortfarande aktuell.


Earth Hour 2009

Världen förbereder sig

Earth Hour 2009

När vi lanserade Earth Hour i Sverige gjorde företaget som mätte effekten på eget initiativ en kontrollmätning. De trodde det blivit något fel när kännedomen visade sig vara närmare 100%.

Earth Hour 2009 – Dagspress


Climate Solver – Klimatinnovationer

Svenska företag som arbetar med innovationer inom green tech-området får hjälp med att starta verksamheten, och i slutänden hjälp att exportera sina lösningar, men alldeles för många dör på vägen dit. "Här är reklambyrån som Svenskt Näringsliv borde anlita" skrev chefredaktören Pontus Schultz i Veckans Affärer. Reklambyrån var jag och min kollega Lasse Burell, AD.

Dagspress. Det sägs att ingen läser långa annonstexter. Den här kampanjen lästes dock av fler än normalt visade mätningarna.


Climate Solver – Presentationsfilmer

Earth Hour 2010

Vill ha dig i mörkret hos mig

Christer Sandelin, Tommy Ekman och de andra kompositörerna av Styles hit var snälla och lånade ut den till oss, och en rad artister vad lika snälla och hjälpte till med varsin version av låten som fick bli tema för hela kampanjen. På Radiogalan 2010 fick kampanjen pris som Årets Radioreklam.

Earth Hour 2010 – Dagspress

Earth Hour 2010 – Radio

Salem al Fakir

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Lill Lindfors

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Poodles

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Roger Pontare

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Lill-Babs

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Babsan

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Johnnie & Mattias

Vill ha dig i mörkret

Earth Hour 2010 – Radio

Amy Diamond

Vill ha dig i mörkret


Rädda Östersjön 2007

Du betalar algblomningen via skattsedeln

Vi berättade att dina skattepengar går till EU, som betalar ut dem till som bidrag till svenska lantbruk som i sin tur göder sina åkrar och när gödningen rinner ut i Östersjön orsakar den stora skador som bl a resulterar i algblomning.


Earth Hour 2011

Vi utnämnde alla som släcker under Earth Hour till superhjältar. Signalen skulle få beslutsfattarna att förstå att de hade befolkningens stöd att rädda planeten.


Dagspress, utomhus och magasin.

Rädda Östersjön 2008

Östersjövimpeln

Vi tog fram vimplar för rockslaget och båten så att alla som vill ha ett levande hav både kunde stödja WWF:s arbete och visa att de gör det. Vi skrev också en käck skärgårdsvals med lite annorlunda text och Jan Malmsjö tog på sig skepparmössan och sjöng in den åt oss.


Utomhus och dagspress

Rädda Östersjön 2008 – Radio 30s

Jan Malmsjö

Algblomningsvals

Rädda Östersjön 2008 – Radio 2m 35s

Jan Malmsjö

Algblomningsvals

Algblomningsvals – CD-booklet

Rädda Östersjön 2010

 

 

Rädda Östersjön 2009

Med bättre samordning mellan de nio länder som angränsar till Östersjön finns en större chans att vårt gemensamma hav kan räddas.

 


Rädda djurlivet

Två annonser som kommunicerade WWF:s grundläggande uppdrag att värna om den biologiska mångfalden. En pressrelase om uppslagsannonsen gjorde att WWF fick till stånd förhandlingar med företrädare för biobränslemarknaden i Sverige redan dagen innan zebran satt i tidningen.

 

Biobränslen hotar djurlivet i Östafrika

Utrotningshotade arter

© Hans Malm AB        info@hansmalm.se      070-1445100